torsdag 6 december 2007

POWER LADY, MÅNADENS BABE OCH DEN OTROLIGE HULKEN



Då jag tog min kandidatexamen på Malmö Högskola 2005 i Idrottsvetenskap skrev jag en uppsats som jag valde att kalla ”Power lady, månadens babe och den otrolige Hulken”. Jag gjorde en undersökning på tidningen B&K Sports Magazine/BODY under en 20-års period, 1984-2004, där jag jämförde hur man representerade män och kvinnor. Både skillnader och likheter var intressant för mig. Jag använde mig av genusteorier där man främst utgick ifrån att män och kvinnor var annorlunda, vilket dock inte alltid var fallet i B&K/BODY. Resultatet blev att jag kom till insikt att det var svårt att bedöma tidningen utifrån de traditionella föreställningarna av man och kvinna och att främst de nyare tidnignarna lägger grund för ett modernare synsätt på människan.
LÄS MER HÄR>>>> Det är en pdf (OBS! MAN BEHÖVER EN ACROBAT READER PÅ SIN DATOR FÖR ATT LÄSA DENNA FIL )

Text: Kalvin

Foto: Mats Lundqvist

2 kommentarer:

MBranzén sa...

Länken verkar inte stämma:

Du har försökt att ladda en sida på Passagens medlemsserver som inte finns. Det kan bero på :
* Den angivna adressen är felaktig. Kontrollera stavningen och försök igen.
* Medlemmen uppdaterar sidan. Försök igen senare.
Du kommer att dirigeras om till Passagens förstasida om några sekunder

MBranzén sa...

Nevermind, det var passagen.se i kombination med firefox och en hel del addons som spökade.